چهارشنبه ٢٩ شهريور ١٣٩٦ فارسي|عربي
صفحه اصلی|ايران|اسلام|سوالات متداول|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت
عنوان
ایران
مشهد- حرم امام رضا (ع)
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[عضویت]
اشتراک خبرنامه
نام :   
ایمیل :   
بحران شخصيات ها واماكن ديني

 منبع : رايزني فرهنكي جمهوري اسلامي ايران در دمشق

 نويسنده : كميته فرهنكي در رايزنى - ترجمة انور حبيبي    ایمیل :

 نوشته شده در تاريخ : 1392/09/13   ( آخرين ويرايش : 1392/09/13 )

بحران سوريه

وتأثير آن بر شخصیت ها و اماکن دینی

 

با توجه به اینکه اين بحث به تأثير بحران سوريه بر اوضاع ديني كشور اهتمام دارد لازم است در ابتدا به برخی دلايل مستقيم وغير مستقيم اين بحران اشاره مختصري داشته باشیم :

اوضاع سياسي سوريه، بعد از استقلال از استعمار فرانسه، شاهد تشكيل احزاب وگرايش هاي سياسي مختلفي بود که گرايش اغلب آنها لائيك ويا ديني بود که گرايش هاي ديني شامل اخوان المسملين وحزب "التحرير الاسلامي" ( حزب آزاديبخش اسلامی) بود.

 پس از كشمكش جنبش هاي سياسي مختلف، حزب بعث توانست بوسيله كودتاي نظامي در تاريخ 8/3/1963 به سلطه دست يابد. اين حزب تمامي جنبش هاي سياسي را كنار زد و به تنهايي حاكميت را به عهده گرفت وقانون منع احزاب را صادر كرد. اين امر تا تشكيل حركت اصلاح گرايانه توسط حافظ اسد ادامه داشت البته ورود به سلطه وی با موافقت بين المللي بر حاكميت ايشان بر سوريه تأييد شد. اخوان المسلمين در ابتدا سعي كردند به طور غير علني از حافظ اسد پشتيباني كنند بلكه آنها را در حكم شريك كند ولي حافظ اسد با تشكيل جبهه ملي تمامي احزاب ملي به جز احزاب اسلامي را وارد اين جبهه نمود، چرا كه وي احزاب ديني را مرتجع وعقب گرا مي دانست. از آن پس درگيري نظامي بين نظام حافظ اسد و آنان اتفاق افتاد و اين نزاع مسلح از سال 1977 الي 1985 ادامه داشت تا اينكه در نهايت حافظ اسد توانست بر آنچه نام فتنه اخوان المسلمين گذاشته بود چيره شود.

پس از فوت حافظ اسد در سال 2000 میلادی (خرداد 1379) و روی کار آمدن فرزندش بشار اسد، اخوان المسلمين سعي كردند با ايشان ارتباط برقرار كنند که در این راستا صدها نفر از زندانيان آنها از زندان خارج شدند. ولي هنگامي كه عبد الحليم خدام معاون وقت رئيس جمهور سوريه از نظام جدا شد و به خارج پناهنده شد، اخوان المسلمين به جبهه خلاص ملي تابع به عبد الحليم خدام پيوستند. شایان توجه است که روابط خدام با اخوان المسلمين به زماني باز مي گردد كه وی  استاندار شهر حماه یعنی شهری که مرکزیت اخوان بشمار می رفت بود.

 سپس هنگامي كه تركيه با سوريه روابط خوبي برقرار كرد، اخوان المسلمين عبد الحليم خدام را ترك كردند و با تركيه هم پيمان شدند به اين اميد كه به واسطه ترك ها بتوانند در حكومت سوريه نفوذ کرده و پست هایی را بدست گیرند. (این نکته را نباید از نظر دور داشت که اخوان المسملين نمي توانند نه معارض باشند و نه با نظام، چرا كه آنان گروهي هستند كه سعي دارند همواره از فرصت ها برای بدست گرفتن حکومت استفاده كنند) بنابراين چون اخوان المسملين همواره به دنبال سلطه هستند همواره كوشيدند با همه طرف هایی كه از نظام سوريه ناراضي هستند رابطه ايجاد كنند. آنها سعي مي كردند با سوء استفاده از افراد ساده لوح اهل تسنن طرح سياسي خودشان را پياده كنند و در اين باره افرادي از علماي اهل تسنن با آنها همدست شدند. حتي بعضي از علمايي كه تابع اخوان نيستند نيز با آنها همكاري كردند خصوصا وقتي كه اين افراد احساس كردند كه نظام در حال سقوط است .

بعضي از اين علما شخصيت هاي معروفي بودند و در بين مردم احترام و منزلت ويژه اي داشتند که از جمله اين افراد مي توان به شخصیت های زير اشاره كرد:

-         شيخ عبد الكريم راجح : معروفترين شيخ حافظ قرآن در کشور سوریه و مشرف بر تعدادي از مساجد و آموزشگاه هاي حفظ قرآن كريم در سوريه بود. وي امام جماعت مسجد الحسن در مهمترين محله شهر دمشق يعني در محله الميدان را بعهده داشت. در آغاز بحران راجح مردم را به تظاهرات مسالمت آميز بر ضد نظام تحريك مي كرد تا حدي كه هر هفته بعد از نماز جمعه ای که توسط وی برگزار می شد مردم از مسجد خارج مي شدند وعليه نظام تظاهرات مي كردند. نظام سوريه چندین بار به او تذكر داد ولي در نهايت وی به تركيه فرار كرد. شیخ عبدالکریم راجح همچنان در سخنرانی ها و اعلامیه های خود مردم را بر عليه نظام سوريه وجمهوري اسلامي ايران وحزب الله تحريك مي كند.

-         دكتر شيخ محمد راتب النابلسي : خطيب مسجد شيخ عبد الغني النابلسي در دمشق در منطقه شيخ محي الدين مي باشد. او عضو هیات علمی دانشگاه سوريه و استاد زبان عربي نيز بود. وي هر روز درسهاي ديني در مسجد داشت و مريدان زيادي پیرامون وی جمع شده بودند همچنین بطور روزانه از راديو القدس درس ديني پخش مي كرد و بدلیل روش ساده و در عین حال گیرایی که در کلام به کار می گرفت تعداد زيادي از اهالي سوريه به درس او گوش مي دادند. شیخ به شكل غير علني مردم را بر عليه نظام تحريك مي كرد تا اينكه بالاخره به قطر فرار كرد، و از قطر مردم را به ساقط كردن نظام سوريه دعوت مي كند. (این نکته قابل توجه است که او حتی از نظر ظاهری نیز تغییرات کلی کرده است به صورتی که وقتي در سوريه بود ريش صورتش را مي تراشيد ولي در قطر ريش خود را بلند کرده و در هیات و شمایل شیوخ در آمده است) البته این نکته نیز قابل یادآوری است که  گفته می شود دیدگاه ها و نظرات او معتدل تر گردیده و به کشور اردن منتقل شده است و بطور غیر مستقیم در حال گفتگو و مذاکراتی نیز با نظام می باشد .

-         شيخ اسامة الرفاعي وشيخ سارية الرفاعي: هردو پسران مرحوم شیخ عبد الكريم الرفاعي حافظ معروف قرآن هستند، ايشان مدرس وخطيب مسجد زيد بن ثابت در منطقه " الفحامة" واقع در شهر دمشق بود.

پسرانش اسامة وسارية توانستند تعداد زيادي از بازرگانان و دانشجويان را پیرامون خود جمع كنند ، اغلب مريدين آنها از منطقه برامكه ، ميدان ، كفرسوسه ، تجارة وعباسيين مي باشند. شيخ اسامة در ابتدا وبه شكل غير علني شروع به تحريك مردم بر ضد نظام كرد ، درحالي كه دولت سوريه هيچ منعي بر فعاليتهاي ايشان قائل نبود. اين دو شيخ از دهه هشتاد ميلادي روابطي با علماي مشهوري مثل شيخ محمد عوض داشتند. شيخ محمد عوض در آن موقع به همراه اخوان المسلمين بر ضد نظام حافظ اسد توطئه نمود ودر نهايت به عربستان سعودي تبعيد شد. وي به مدت 30 سال در آنجا بود و 10 سال پيش به سوريه بازگشت و پس از مدتي وبدون سروصدا فوت كرد.

-         شيخ جمال الدين السيروان وشيخ جميل السيروان، که دو برادر هستند. شيخ جمال الدين السيروان خطيب مسجد "القصور" در منطقه "التجارة" بود و برادر وی شيخ جميل السیروان خطيب مسجد فردوس در منطقه "ساحة التحرير" بود.

این دو شیخ در کنار کار تبلیغی و دینی  هردو بازرگان در بازار البزوريه دمشق بودند. ولي هم اكنون در خارج از سوريه زندگي مي كنند و از معارضين سرسخت نظام مي باشند.

-         شيخ محمد ابو الخير شكري: وي يكي از طلبه ها و شاگردان مفتي سابق سوريه مرحوم شيخ احمد كفتارو بود و مديریت آموزشگاه اسلامي شيخ بدر الدين الحسني در منطقه " باب الصغير" در دمشق را عهده دار بود. شیخ محمد حافظ قرآن بود و قرآن تدريس مي كرد و بمدت طولانی خطیب جامع الاکرم در منطقه مزه در دمشق بود، پس از شروع بحران در سوریه به معارضین پیوست و هم اکنون مقیم ترکیه می باشد.

-         شیخ احسان بعدرانی : خطیب و امام مسجد لالا پاشا در منطقه مهاجرین در شهر دمشق بود و بر روي كارت ويزيت خود نوشته بود: مشاور ديني رئيس جمهور سوريه ، او تا سال 2011 میلادی و حتی تا اوایل شروع بحران به شدت از طرفداران نظام بود ولي در نهايت به تركيه پناه برد و به عنوان مفتي "جيش الحر" (ارتش آزاد سوریه)مشهور گشت . او همچنین رئيس كميسيون ديني "تيار المستقبل" سوريه در استانبول مي باشد.

همچنین پسر او محمد زاهر بعدراني نيز مثل ايشان است و معارض سرسخت نظام مي باشد. دو فرزند دیگر شیخ احسان ، بنام های اویس و سمح الدین هم اكنون در سوريه زنداني هستند ، لازم به یادآوری است شيخ احسان بعدراني تا پیش از جدا شدن از نظام سوریه و تبدیل شدن به یک مخالف ، عضو مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در کشورمان نيز بود.

-         شيخ احمد معاذ الخطيب : وي درسابق معلم علوم ديني در مساجد دمشق بود. ايشان براي مدتي خطيب مسجد اموي دمشق نيز بود، سپس به تركيه مسافرت كرد و رئيس " الائتلاف الوطني المعارض" (مجمع ملي معارض) گرديد. برادر ايشان شيخ محمد مجير الخطيب نيز مانند ايشان از معارضین و مخالفین نظام بشمار می روند.

-         شيخ نور الدين قره علي: خطيب مسجد بزرگ "جوبر" بود. در نهايت ايشان به تركيه فرار كرد . ايشان يكي از معارضين سرسخت نظام مي باشد و در تركيه در آنجا مستقر است.

-         شيخ عبدالكريم بكار: خطيب سابق مسجد "دوما" مي باشد وي به تركيه فرار كرد و از معارضين سرسخت نظام محسوب مي باشد.

-         شيخ فايز محمد عوض : يكي از افراد جماعت شيخ اسامة الرفاعي است وهم اكنون در تركيه به سر مي برد.

-         شيخ ابراهيم سلقيني : از علماي شهر حلب مي باشد. ايشان از معارضين نظام است و هم اكنون در تركيه مستقر است.

-         شيخ محمد ابوالهدي اليعقوبي : از علماي معروف شهر حلب مي باشد. ايشان از معارضين نظام است و هم اكنون در تركيه مستقر است.

-         شيخ يوسف الهنداوي : از علماي شهر حلب مي باشد . در حال حاضر هيچ خبري از ايشان نمي باشد كه آيا زنداني است يا در خارج به سر مي برد.

-         شيخ دكتر عماد الدين رشيد : استاد سابق دانشكده علوم ديني در دانشگاه دمشق، وي اصالتا از شهر درعا مي باشد ، يكي از معارضين سرسخت نظام و بغض وكينه شديدي نسبت به ايران و حزب الله دارد.

-         شيخ محمد علي الصابوني : ايشان سن وسال زيادي دارد ويكي از علماي معارض نظام در شهر حلب مي باشد او به عنوان رئيس هیات علماي معارض سوريه در خارج مي باشد.

-         دكتر محمد حبش : از علماي شهر دمشق مي باشد وي از طلبه هاي مفتي سابق سوريه شيخ كفتارو است و در سابق سمت هاي متعددي در سوريه داشت از جمله چند دوره نماینده مجلس سوريه ومدير آموزشگاههاي " اسد" براي حفظ قرآن كريم را می توان یاد کرد. محمد حبش همچنین مدير مركز پژوهشهاي اسلامي " النور" بود ، پس از آغاز بحران به معارضین پیوست و ظاهرا اکنون مقیم امارات متحده عربی می باشد.

-         شيخ محمود الدالاتي : از علماي شهر حمص ميباشد وي يكي از معارضين سرسخت نظام است و نقش ويژه اي در حوادث شهر حمص داشت. وي هم اكنون در خارج از سوريه بسر مي برد.

-         شيخ ممدوح جنيد: او نیز از علماي شهر حمص است و يكي از معارضين سرسخت نظام بشمار می رود وي هم اكنون در خارج از سوريه در تركيه بسر مي برد.

علماي یاد شده از جمله مهمترين مشایخ مخالف نظام مي باشند. البته افراد ديگري نيز هستند که مي توان به نام برخی از آنها اشاره کرد مانند: شيخ صالح الحموي ، شیخ خالد کوکی ، شيخ معاذ حوي ، دكتر شيخ عبد المجيد البيانوني ، شيخ غياث ابو شعر ، شيخ وائل حبنكه ، شيخ محمد فؤاد الطباخ الحلبي ، شيخ نبيل شبيب ، شيخ كريم الخطيب ، شيخ خلدون مخلوطة الحموي ، شيخ جودت سعيد (از اهالي قنيطره ولي از معارضين مسالمت آميز نظام در خارج مي باشد)، شيخ عبدالكريم بكار ، شيخ عادل ابو شعر ، شيخ عدنان السقا ، شيخ انس سويد ، شيخ بشير الحداد ، خانم حنان اللحام ، خانم هدي حبش (از زنان پژوهشگر در زمینه های مطالعات اسلامی) ، شيخ احمد صايصنة در  درعا ( وي هم اكنون در اردن مقيم است ).

لازم به ذكر است علما و مشايخ اهل تسنن كه طرفدار نظام باشند تعدادشان زياد نيست ولي مي توانيم به مهمترين آنها اشاره كنيم :

-         دكتر شيخ احمد حسون : مفتي سوريه

-         دكتر شيخ محمد توفيق رمضان البوطي : رئيس هیات علماي بلاد شام و فرزند شهید البوطی.

-         دكتر شيخ  عبدالسلام راجح .

-         دكتر شيخ محمود عكام : مفتي حلب

-         دكتر شيخ وهبي سليمان

-         دكتر شيخ عبدالفتاح البزم : مفتي دمشق.

-         دكتر شيخ محمد شريف الصواف : مدير مجمع ديني احمد كفتارو.

-         دكتر شيخ زكريا سلوايه : مفتي لاذقية

-         دكتر شيخ حسام شعيب : پژوهشگر اسلامي.

-         دكتر شيخ هيثم ادلبي : مدير آموزشگاههاي ديني "اسد"

-         دكتر شيخ عبدالرزاق المؤنس.

-         دكتر شيخ محمد وليد فليون

-         دكتر شيخ علاء الدين زعتري

-         شيخ عبدالرحمن الضلع : پژوهشگر اسلامي

-         دكتر شيخ محمد خير الشعال : پزشك و عالم ديني.

شخصيتهاي ديني بي طرفي نيز در سوريه هستند. از اين افراد مي توانيم به تعدادي از آنها اشاره كنيم:

-         دكتر شيخ حسام الدين فرفور : آموزشگاه ديني الفتح

-         دكتر شيخ فرحات الكسم : آموزشگاه ديني كفتارو

-         دكتر شيخ  محمد خير الطرشان : آموزشگاه ديني الفتح

-         دكتر شيخ بسام العجك : آموزشگاه ديني كفتارو

-         دكتر شيخ محمد ديب : آموزشگاه ديني كفتارو

-         دكتر شيخ بسام الصباغ : آموزشگاه ديني كفتارو

-         دكتر شيخ زكريا الخولي : مستقل

-         دكتر شيخ احمد الحمصي : مستقل

-         دكتر شيخ هشام الحمصي : خطيب مسجد " الثناء "

-         دكتر شيخ منذر الدقر : مستقل

-         دكتر شيخ حسان القاري : استاد دانشكده علوم اسلامي دانشگاه دمشق

-         دكتر شيخ بديع السيد اللحام : رئيس دانشكده علوم اسلامي دانشگاه دمشق

-         دكتر شيخ احمد ابو ضاهر : استاد دانشكده علوم اسلامي

-         دكتر شيخ نعيم عرقسوسي  مستقل ، خطيب مسجد " الايمان "

-         دكتر شيخ محمد عبداللطيف فرفور : استاد آموزشگاه ديني الفتح

-         دكتر شيخ ياسر الحسين : مستقل

-         دكتر شيخ وهبة الزحيلي : استاد دانشكده علوم اسلامي دانشگاه دمشق.

وضعيت مساجد واماكن ديني در پي بحران حاصل در سوريه

اما راجع به مساجد واماكن ديني سوريه ، بايد گفت از آغاز بحران تا به حال تعداد زيادي از مساجد واماكن ديني مورد تعدي واقع شدندو زیان های جدی دیده اند. البته معارضين مسلح از بعضي از اين مساجد به عنوان پناهگاه يا مركز عمليات وانبار اسلحه استفاده كردند. لذا اين امر موجب شد كه ارتش به آنها حمله كند و در نتيجه اين مساجد ضرر ديدند وخسارت هاي مختلفي به آنها وارد شد.مهمترين اين مساجد : مسجد بزرگ اموي شهر حلب ومسجد خالد ابن الوليد در حمص و مسجد العمري درشهر درعا مي باشند. اين مساجد جداي از اينكه ساختمان آنها بسيار ضرر ديد داراي ارزش ديني و تاريخي زيادي هستند. مساجد ديگري نيز در استانهاي مختلف سوريه ضرر ديدند از اين مساجد مي توان به مجموعه اي از آنها اشاره كرد:

-         مسجد الزعفران در شهر حمص

-         مسجد الجوري در شهر حمص – منطقه بابا عمرو

-         مسجد باب الدريب در شهر حمص

-         مسجد ابن معاذ در شهر حمص

-         مسجد الزاويه در شهر حمص – منطقه باب هود

-         مسجد اولاد جعفر الطيار در حمص – باب الجندلي

-         مسجد معلولا در حومه شمالي دمشق – معلولا

-         مسجد كامل العربي – حمص – بستان الديوان

-         مسجد السوق المسقوف – شهر حمص

-         مسجد الرفاعي – حمص – كرم الزيتون

-         مسجد كعب الأحبار  - حمص – باب الدريب

-         مسجد عبد الرحمن بن عون – حمص – البياضة

-         مسجد حمزه – حمص – بابا عمرو

-         مسجد الحنابلة – حمص – باب الدريب

-         مسجد المريجة – حمص – باب السباع

-         مسجد الرحمن – حمص – القصير

-         مسجد علي بن ابي طالب – حمص – تلبيسه

-         مسجد الايمان – دمشق – المزرعة

-         مسجد ابوذر الغفاري – دمشق – الحجر الاسود

-         مسجد سكر – حلب – الكلاسه

-         مسجد ابو هريره – حلب

-         مسجد العرفي – دير الزور

-         مسجد العباس – دير الزور

-         مسجد السيدة عائشة – دير الزور

-         مسجد حفصة – دير الزور

-         مسجد ابن عمر – الرقة

-         مسجد الحجر الاسود – حومه دمشق

-         مساجد مختلف منطقه داريا در حومه دمشق

مساجد و اماکن دینی شيعیان درسوريه در اين بحران نيز آسيب ديدند وبعضي از آنها مورد تخريب واقع شدند ، که مي توان به مهمترين آنها اشاره كرد، البته وضعیت نابسامان اتباع اهل البیت(ع) در سوریه در گزارش دیگری بررسی و ارسال خواهد شد :

-         حرم حضرت زينب (ع) – حومه دمشق

-         حرم حضرت سكينه(س) در حومه دمشق – داريا

-         مسجد امام علی(ع) در الحسكه – الشدادة

-         مسجد المصطفي(ص) در حمص – حي البياضة

-         مسجد امام صادق(ع) : روستاي زرزور در استان ادلب

-         مسجد الاسلام المعاصر در استان ادلب – شهر الفوعة

-         مسجد أهل البيت در الحسكة

-         مسجد الرسول الأعظم(ص) در درعا – الشيخ مسكين

-         مقام عمار بن ياسر در الرقة

-         مسجد الزهراء در الرقه – شهر الطبقة

-         مسجد الامام الحسين – حومه دمشق – القابون

مسيحيان نيز در اين بحران به علت عدم همكاري با معارضين و وفادار ماندن به نظام حاکم ، آسیب های جدی متحمل شدند و  حتي اماكن ديني آنان نيز آسيب ديده است. مهمترين اماكن ديني مسيحيان كه مورد تعدي واقع شده اند عبارتند از :

-         دير مسيحي "صيدنايا" در حومه شمالي دمشق : اين دير به وسيله گلوله خمپاره مورد اصابت قرار گرفت که برخي از اتاقهاي آن مورد تخريب واقع شده است.

-         كليساي انجيلي عربي در شهر حلب: اين كليسا يكي از معروف ترين كليساهاي حلب مي باشد. افراد مسلح معارض بخشي از آن را بمب گذاري و منفجر كردند و بار ديگر پس از مدتي قسمت مخصوص عبادت را تخريب نمودند.

-         كليساي سان كيفورك :اين كليسا تابع طايفه ارامنه ارتودكس در حلب است . مسلحين معارض آن را بمب گذاري ومنفجر كردند ومدرسه تابع بدان را كه بنام بيت لحم معروف است را نيز خراب كردند.

-         كليساي ام الزنار ( كليساي سيدة الأم) در شهر حمص . معارضين مسلح بدين كليسا حمله كردند و بخش اعظمي از آن را سوزاندند ومحتويات آن را به سرقت بردند.

-         كليساي "اربعين شهيد" (چهل شهید)در شهر حمص: بخش عظيمي از آن مورد تخريب واقع شد.

-         كليساي مار الياس در شهر القصير : مورد تخريب وسرقت قرار گرفت.

-         كليسا ودير معلولا : سرقت وتخريب بخشي از آن.

لازم به ذكر است بيشتر كليساهايي كه مورد تخريب وسرقت قرار گرفتند، از آثار باستاني مهم سوريه مي باشند.

مسيحيان در سوريه از لحاظ اقتصادي، اجتماعي ، فرهنگي وسياسي نقش مهمي دارند، مخصوصا پس از استقلال سوريه از كشور فرانسه. مي توان گفت نظام كنوني وسابق سوريه باعث حفظ امنيت واستقرار مسيحيان در سوريه بود لذا اغلب آنان طرفدار نظام هستند خصوصا كه آنان مي ترسند با رفتن اين نظام افراد تندرو وراديكال حكم را در دست بگيرند ودر نتيجه مسيحيان مجبور شوند مهاجرت كنند. چرا كه امر مشابه اين مسأله در عراق ومصر اتفاق افتاد.

البته در بين مسيحيان افرادي معارض نيز وجود دارند، که مهمترين آنها: آقاي ميشيل كيلو وآقاي جرج صبرا مي باشند.

افراد مختلفي از علماي دين مسلمان ومسيحي مورد تعرض و قتل توسط معارضين قرار گرفتند. که مهمترين اين افراد عبارتند از:

-         دكتر شيخ محمد سعيد رمضان البوطي : وي در حين سخنراني ديني در مسجد الايمان در شهر دمشق توسط انفجار بزرگي كه در مسجد رخ داد در تاريخ 21/3/2013 به شهادت رسید.

-         شيخ محمد احمد عوف صادق : امام مسجد انس بن مالك در شهر دمشق ،وي در تاريخ 15/2/2012 به شهادت رسید.

-         سيد ناصر العلوي : از مدرسين حوزه علمیه زينبيه در منطقه زينبيه بود. وي در تاريخ 14/4/2012 به شهادت رسید.

-         شيخ عبد القدوس جبارة : از مدرسين حوزه علمیه در منطقه زينبيه بود. وي در تاريخ 15/6/2012 به شهادت رسید.

-         شيخ عبداللطيف الشامي : امام وخطيب مسجد آمنه بنت وهب در شهر حلب. ايشان در هنگام اقامه نماز مستحب ( تراويح) در ماه مبارک رمضان و در تاريخ 25/7/2012 به شهادت رسيد.

-         شيخ حسن جرتاوي : خطيب مسجد الامام النووي در منطقه ركن الدين در شهر دمشق . وي در تاريخ 27/8/2012 به شهادت رسید.

-         شيخ عبد الله طالح : مدير اوقاف استان الرقه. ايشان در تاريخ 30/2/2012 به شهادت رسيد.

-         شيخ عبد اللطيف الجميلي : خطيب وامام مسجد صلاح الدين در شهر حلب منطقه الاشرفية، ايشان درتاريخ 8/2/2012 به شهادت رسيد.

-         پدر باسيليوس نصار : مدير كليسای مار الياس الغيور در شهرك كفربهم تابع به استان حماه.

-         پدر فادي حداد: کشیش كليساي قطنا تابع رم ارتودكس وي در تاريخ 25/10/2012 ترور شد.

-         پدر فرانسوا مراد : مسؤل دير مار سمعان العامودي در شمال ادلب.

همچنين پدر بولس يازجي کشیش  رم ارتودكس وپدر يوحنا ابراهيم کشیش سريان ارتودكس در حلب ربوده وتا كنون آزاد نشده اند.

علي رغم اينكه بحران سوريه باعث شد در بدو اين جريانات خيلي از علماي دين اسلام ومسيحي با احتیاط در مقابل بحران عکس العمل نشان دهند و بگونه ای حتی مواظب سخنان خود باشند، ولي بعد از گذشتن بيش از يك سال ونيم تعداد زيادي از آنها صراحتا حمايت خود از نظام را اعلان كردند. حتي سخنگويان مساجد بر اين شدند كه مردم را به عدم تفرقه و فتنه دعوت كنند.

لازم به ذكر است خيلي از فعاليت هاي ديني در بدو حوادث سوريه متوقف گشت، ولي سپس به فعاليت خود ادامه دادند مانند برگزاري مناسبتهاي ديني واجراي برنامه هاي حفظ وتلاوت قرآن كريم داخل مساجد در مناطقي كه امنيت در آن برقرار است. وزارت اوقاف نيز از علماي دين اسلامي ومسيحي خواست جلسه ها و نشست هاي تخصصي راجع به نظم دادن به خطابه ديني به شكلي كه متناسب با اوضاع كنوني سوريه باشد برگزار نمایند.

با اينكه رسانه ها وتبليغات سوريه در امر گفتمان ديني آگاه وروشنفكر ،كوتاهي كرده بود ولي در نهايت به پخش برنامه هاي ديني و پخش سخنرانی ها و خطابه ها و مصاحبه ها با افراد روشنفكر ديني بر روي شبكه هاي تلويزيوني رسمي خود اهتمام ورزيد . از اين شخصيت هاي ديني مي توان به دكتر شيخ احمد حسون مفتي سوريه ، دكتر محمود عكام مفتي حلب ، دكتر علي الشعیبي پژوهشگر مسلمان ، حسام شعيب ، دكتر وائل امام ومحمد الشيخ اشاره نمود.

در خاتمه یادآوری این نکته لازم است که بدانید تعداد مساجد در سرتاسر سوريه درحدود 7 هزار باب مي باشد که حدود پنجهزار (5 هزار) خطيب وامام جمعه در اين مساجد هر هفته سنخراني مي كنند وتعداد مشاركين در نماز جماعت حدود 4 مليون نفر مي باشد و علی رغم شرایط سخت ، مردم همچنان در نمازهای جمعه و جماعات حضوری چشمگیر دارند بویژه در مناطقی که  امنیت بیشتری حاکم می باشد همچون مساجد شهر دمشق و برخی دیگر از مناطق آرام و کم تر درگیر در سوریه این پدیده آشکارا ملاحظه می گردد.

 

جستجو
جستجوی پیشرفته جستجوی وب
تازه ها
پايگاه اطلاع رساني دفترمقام معظم رهبری(مدظله العالی)

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

مركز ساماندهي ترجمه و نشر معارف اسلامي و علوم انساني

آشنایی با مرکز مطالعات ایرانشناسی رایزنی فرهنگی

کتابخانه دبجيتال سازمان فرهنك وارتباطات اسلامي

بنياد سعدى
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
آمار بازدیدکنندگان
بازدید این صفحه: 1219
بازدید امروز : 223
بازدید این صفحه : 1196871
بازدیدکنندگان آنلاين : 3
زمان بازدید : 7.4531

صفحه اصلی|ايران|اسلام|زبان وأدبيات فارسي|سوالات متداول|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت